Skip to main content

València compta amb 1.098 places d’estacionament intel·ligent

By 24 novembre, 2022desembre 27th, 2022

La ciutadania pot consultar en temps real si l’aparcament reservat per a mobilitat reduïda, càrrega i descàrrega i taxi està lliure a través de l’AppValència

El 96,5 % dels aparcaments intel·ligents en marxa estan sufragats pel projecte Impuls VLCi

L’Ajuntament ha posat en marxa un projecte pilot d’estacionament intel·ligent que abasta 1.098 places reservades a persones amb mobilitat reduïda, càrrega i descàrrega i parades de taxi.

En cadascuna s’ha col·locat un sensor que detecta la presència de vehicles i transmet la informació a una plataforma connectada amb l’AppValència, el geoportal i València al minut. La ciutadania pot consultar en temps real la disponibilitat d’aparcament a través d’estes tres ferramentes i les dades registrades hi permeten millorar l’eficiència del servici.

El regidor d’Agenda Digital i Administració Electrònica, Pere Fuset; el regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi, i la regidora de Servicis Socials, Isabel Lozano, han donat a conéixer este matí la iniciativa per a monitorar i supervisar l’ocupació de places d’aparcament en temps real. Tots tres han destacat els beneficis d’esta mesura smart city, tant per a la ciutadania com per als servicis municipals.

D’una banda, s’evita al veïnat pegar voltes per a trobar aparcament. D’altra, el consistori disposa de nombroses dades per a determinar quins són els llocs amb més i menys ús, en quins barris es troben, quina és la freqüència de rotació o si s’ha excedit el temps màxim d’estacionament, entre d’altres.

La ferramenta contribuïx a planificar de manera més efectiva la distribució de l’aparcament a la ciutat. A més, existix l’opció de configurar alarmes que avisen el personal municipal d’incidències i infraccions. També es facilita a tercers ―plataformes logístiques o taxistes, per exemple― que configuren aplicacions externes pròpies.

En total, s’han sensoritzat 689 llocs reservats a persones amb mobilitat reduïda; 317, a càrrega i descàrrega, i 92, a parades de taxi. Els dispositius estan instal·lats directament en la plaça o en la vorera, segons la tipologia d’estacionament. Esta és una actuació pilot que es pretén ampliar en un futur en nombre de localitzacions i funcionalitats. Així, s’estudiarà un sistema de reserva que permetria les empreses de transport triar les millors rutes de repartiment, disminuint costos, generant menys contaminació i amb menor ocupació de l’espai públic.

El regidor Pere Fuset ha explicat que el 96,5 % dels aparcaments intel·ligents en marxa estan sufragats pel projecte Impuls VLCi, en el marc de Red.es i cofinançat amb Fons Feder; la resta, mitjançant un conveni signat amb la Diputació de València en 2021 ―31 places restringides a mobilitat reduïda i càrrega i descàrrega als pobles―, i els pressupostos participatius DecidimVLC corresponents a l’edició de 2020 ―set places de càrrega i descàrrega a Ciutat Vella―.

Xifres d’aparcament

La titular de Servicis Socials, Isabel Lozano, ha manifestat que amb este instrument “s’avança en la garantia dels drets de les persones amb diversitat funcional”. Actualment existixen 2.810 places d’estacionament per a usuaris amb mobilitat reduïda, un 45 % més que en 2015 i de les quals un terç sensoritzades, i 7.833 targetes d’estacionament en vigor per este motiu.

Lozano ha recordat la campanya de sensibilització que l’Oficina d’Atenció a Persones amb Discapacitat ha desplegat recentment sobre el respecte a les places reservades per a mobilitat reduïda i ha detallat que l’any passat es van confiscar 117 targetes per ús fraudulent. Des de 2019, València disposa d’una ordenança que regula este tipus d’estacionament autoritzat.

Per part seua, Giuseppe Grezzi ha indicat que des de 2015 a 2021 s’ha incrementat un 45 % de les places reservades a persones amb mobilitat reduïda, al voltant d’un 57 % a taxi i vora el 70 % a càrrega i descàrrega. Grezzi ha ressaltat “el treball colze a colze” amb el veïnat i amb els agents dels diferents sectors per afavorir l’accessibilitat i racionalitzar l’aparcament a la via pública.