La Comissió Europea ha reconegut a València i Bordeus, entre més de 30 urbs europees, pels seus assoliments com a destinacions turístiques en accessibilitat, sostenibilitat, digitalització i preservació del patrimoni cultural
El model de gestió del turisme urbà que impulsa València coincideix amb els quatre pilars claus d’Europa per a considerar una destinació intel·ligent
“2022 serà un any importantíssim per a València. El guardó Capital Europea del Turisme Intel·ligent 2022 servirà per a reforçar la projecció de la nostra ciutat, que enguany és també Capital Mundial del Disseny”. L’alcalde de València, Joan Ribó, destacà amb estes paraules la importància del reconeixement a la nostra ciutat per part de la Unió Europea, i el suport al model de turisme sostenible que impulsa València.
La Comissió Europea ha reconegut València, junt amb la ciutat francesa de Bordeus, triades entre 30 ciutats aspirants per les seues millores com a destinacions turístiques en accessibilitat, sostenibilitat, digitalització i preservació del patrimoni cultural. Esta iniciativa de la Unió Europea té com a objectiu promoure el turisme intel·ligent; posar en xarxa i fomentar el desenvolupament turístic innovador, sostenible i inclusiu dels destins i facilitar l’intercanvi de les millors pràctiques.
València ha desenvolupat la seua estratègia turística sobre el pilar de la sostenibilitat, promovent projectes que permeten avançar en els amb els ODS. Així, entre els projectes de major envergadura i impacte econòmic, social i mediambiental es troba l’auditoria de la petjada de carboni de l’activitat turística, i el seu corresponent pla per a la seua reducció i compensació amb l’objectiu d’aconseguir la neutralitat en carboni del turisme en 2025. En la mateixa línia, s’ha començat a treballar amb la petjada hídrica, amb la qual ja es disposa de l’auditoria d’esta.
En matèria d’accessibilitat, es destaquen els esforços realitzats per a incrementar l’espai dedicat al vianant, l’aposta per la mobilitat sostenible —amb més de 156 km de carril bici—, l’impuls d’instal·lacions amb equipament especial i eliminació de barreres arquitectòniques, així com els projectes desenvolupats per a adaptar l’oferta turística a persones amb mobilitat reduïda.
Pel que respecta a la tercera de les categories valorades, la digitalització s’orienta en doble adreça: d’una banda, per a la gestió de l’experiència del turista i, d’altra banda, com a eina de competitivitat empresarial. Així, s’ha impulsat una plataforma de dades (SIT-Sistema d’Intel·ligència Turística) orientada la presa de decisions del sector empresarial valencià, eines de comunicació amb el turista (chatbots), cinc punts d’informació digitals —que ajuden als viatgers les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana—, així com experiències de geocaching per a descobrir la ciutat i alguns dels seus recursos principals a través d’aplicacions digitals, com el Sant Greal.
Finalment, en l’àrea de patrimoni cultural, es destaca el caràcter avantguardista i històric de València, una ciutat cosmopolita i mediterrània que preserva importants Patrimonis —materials i immaterials— de la Unesco, com són les Falles, la Llotja de la Seda i el Tribunal de les Aigües. La candidatura destaca la rellevant agenda cultural de la ciutat; els reconeixements internacionals —com la Capitalitat Mundial del Disseny 2022— així com les sinergies creades entre les indústries culturals, creatives i turístiques que, entre altres, ha permés el desenvolupament de la València Film Office
Quatre claus per a una destinació intel·ligent
El model de gestió del turisme urbà que impulsa l’Ajuntament de València coincideix amb els quatre pilars que Europa identifica com a claus per a considerar una destinació intel·ligent.
- En l’àmbit de l’accessibilitat, la UE ha posat en valor l’aposta de la ciutat per la conversió en zona de vianants d’espais, l’eliminació de barreres o el projecte dels Gay Games per a 2026.
- En matèria de sostenibilitat, a més dels esforços per reduir l’empremta de carboni, València s’acaba de postular per a convertir-se en una de les 100 ciutats europees climàticament neutra en 2030, dins d’esta important Missió Europea. El tercer pilar, la digitalització, queda de manifest amb el sistema d’informació turística que ofereix la plataforma Smart City.
- I, finalment, respecte a la cultura i la creativitat, València compta amb una àmplia i variada agenda anual, amb un valuosíssim patrimoni Unesco, i a més, enguany és també Capital Mundial del Disseny 2022.
L’acte de recepció del reconeixement del passat febrer, en el qual participà el president de la Generalitat, Ximo Puig, va comptar també amb la presència de representants de la Comissió Europea, i membres de la corporació municipal. Davant de tots ells, l’alcalde va destacar la “aposta que València porta anys realitzant pel turisme intel·ligent”. “Fa 6 anys —va explicar Joan Ribó— vam decidir canviar el model turístic de la ciutat i transformar-lo en un model sostenible, integrat, competitiu i respectuós amb la seua ciutadania i, per descomptat, amb el nostre patrimoni natural i cultural”.
De fet, València ha sigut la primera ciutat europea a rebre doble certificació ITU i ISO com a destinació intel·ligent, ha sigut mereixedora del Premi Ulysses a la innovació i excel·lència en el turisme, i va ser també la primera ciutat a mesurar i certificar l’empremta de carboni i l’empremta hídrica del turisme, amb la finalitat de reduir emissions. “I, a més —va afegir l’alcalde— tenim l’aspiració de ser la primera destinació turística neutra en carboni en 2025”.
La ciutat ha rebut una assignació de 7,5 milions d’euros en la convocatòria de Plans de Sostenibilitat Turística en Destí, finançats amb Fons europeus Next Generation.