Skip to main content

L’ús de la seu electrònica municipal per a realitzar tràmits ha permés que la ciutadania estalvie 18 milions € en 2021

By 7 gener, 2022gener 24th, 2023

El regidor d’Agenda Digital i Administració Electrònica, Pere Fuset, ha fet balanç de l’activitat de la seu electrònica. L’estalvi per a l’Ajuntament ha sigut de mig milió d’euros

Un estalvi de 18 milions d’euros per als veïns i veïnes de València, i de mig milió per a l’Ajuntament: este és el resultat en termes econòmics immediats de l’ús de la seu electrònica municipal durant l’any que acaba de concloure, 2021, segons el mètode de càlcul abreujat de la FEMP, Federació Espanyola de Municipis i Províncies, que ha donat a conéixer hui el regidor d’Agenda Digital i Administració Electrònica, Pere Fuset. El regidor ha fet balanç de l’activitat i de l’estalvi econòmic derivat de l’ús de la Seu Electrònica de l’Ajuntament de València i ha subratllat el compromís del Govern Municipal a “continuar impulsant el desenvolupament de la transformació digital de la ciutat i en la incorporació de totes les persones”.

Des de Smart City València volem continuar apostant per esta transformació digital, per simplificar i facilitar, amb la col·laboració dels servicis implicats, doblegar eixa bretxa digital, perquè cada vegada siga major el número de gent que faça ús d’estos mitjans per a realitzar els seus tràmits”, ha subratllat el regidor d’Agenda Digital. En total, l’estalvi econòmic que s’ha derivat directament de l’ús de la seu electrònica és de 512.228 euros d’estalvi postal per a l’Ajuntament, i 17.904.675 euros en estalvi ciutadà (estimació amb el mètode de càlcul abreujat de la FEMP sobre instàncies tramitades en seu electrònica i SIR).

El balanç sobre l’activitat de l’administració electrònica de València marca un sosteniment en l’acceleració del seu creixement, i marca un nou màxim històric l’any de la seua renovació, malgrat la recuperació de l’atenció presencial després de l’impuls al teletreball conseqüència de la pandèmia de covid. Durant este any s’ha marcat un nou rècord històric en la seu electrònica malgrat la recuperació de l’atenció presencial, ha destacat el regidor Fuset, qui ha destacat que des de l’any 2015, les instàncies electròniques han crescut un 9.796,47%, cosa que significa que el nombre de tràmits realitzats per este sistema digital (sense presencialitat i sense paper) s’ha multiplicat per 98.

Per part seua, les visites en la seu electrònica han augmentat en un 108% respecte a l’any anterior: en 2020 es van rebre 1.353.675 visites; i en 2021, 2.815.407. És a dir, en 2021 es va rebre més del doble de visites que en 2020, i més del triple que en 2019. A més, ha destacat Fuset, un total de 871.688 accessos es van realitzar amb autenticació.

A més, l’edil ha destacat la creació continuada i accelerada de nous usuaris de la seu electrònica: si l’any 2020 van ser 50.250 els nous usuaris registrats, en 2021 la xifra ha aconseguit els 73.781 nous usuaris. Això suposa un increment del 61% respecte a l’any anterior. En el conjunt dels dos anys de pandèmia, en els quals l’administració digital ha experimentat un notori empenyiment, s’han creat 124.031 nous usuaris, dels 193.821 usuaris totals actuals (el 63,99%).

“Que ningú es quede arrere”

Pere Fuset ha destacat l’experiència amb l’aplicació AppValencia a la fi de 2021, una app que s’han descarregat enguany més de 32.000 persones. “Durant este any hem impulsat i donat a conéixer, sobretot a la gent major, com traure-li el màxim profit a la seu, per a incorporar totes les persones a esta transformació digital que està vivint València”, ha explicat, i ha afegit que el repte per a 2022 és “potenciar eixa transformació digital i véncer les barreres que afecten determinats col·lectius que encara poden tindre problemes per a accedir a l’administració electrònica”. De fet, l’edil ha avançat que al llarg d’este any 2022 “impulsarem moltes iniciatives noves, dirigides a potenciar aquest accés universal, perquè volem que a València no es quede ningú arrere”, ha subratllat.

Així mateix, el regidor ha assenyalat altres operacions que s’han facilitat i agilitat gràcies a l’ús de la seu electrònica, com les operacions amb targeta de crèdit, que han crescut de forma molt considerable enguany: quasi 12.300 operacions amb targeta només en la seu electrònica, o més de 365.000 certificats d’empadronament descarregats, entre altres accions.

En realitzar el balanç de l’activitat en la seu electrònica municipal, Fuset ha realitzat un repàs pels antecedents en matèria de transformació digital i Smart city duts a terme pel Govern Municipal en els últims anys: L’Ajuntament de València va ser el primer ajuntament integrat amb el sistema cl@ave, al novembre de 2016. A més, segons va destacar l’Informe EY al març de 2019, València és l’administració local més ben digitalitzada d’Espanya, amb un 87% de maduresa. La nostra ciutat va ser també la primera gran urbs a disposar de certificació en l’Esquema Nacional de Seguretat (al gener de 2020). I, com és conegut, en el marc de la pandèmia de covid-19, l’Ajuntament va organitzar de manera immediata les restriccions a l’atenció presencial i la implementació digital del teletreball amb més de 2.500 noves llicències entre març i abril de 2020 (el que li va fer mereixedor del Premi Workplace). Finalment, entre novembre de 2019 i abril de 2020 es va dur a terme la integració del sistema d’interconnexió de registres.

Quant a les novetats impulsades durant l’any passat, 2021, Pere Fuset ha destacat la remodelació de la seu electrònica al gener, l’estrena de la nova web corporativa (amb la integració de la seu electrònica en ella, la incorporació de tràmits al motor de cerca de la nova web, la nova certificació amb major compatibilitat IOS (tot això al febrer), o les notificacions CENO (al juny de 2021)

Així mateix, el regidor ha assenyalat que l’ús de la seu electrònica va permetre, durant 2021, agilitar i facilitar la tramitació de les ajudes Resistir per a persones autònomes i xicotetes empreses (quasi 29 milions d’euros). Les tramitacions que s’han efectuat cada vegada més en seu electrònica, que habitualment requerien presencialitat, han sigut, entre altres, la tramitació d’ajudes a la consolidació de xicotets comerços, comunicacions relatives a llicències i execució d’obres, canvis de domicili i altes de padró, ajudes i tràmits de les comissions falleres, accés a l’Àrea de Prioritat Residencial de Ciutat Vella Nord, l’ocupació de via pública per terrasses, comunicacions relatives al trànsit, multes i accidents, aportació de documentació diversa de certificats de situació tributària, tràmits per al Xec Escolar, o Ajudes Re-Activa, entre altres.

El regidor d’Agenda Electrònica ha conclòs el balanç destacant i agraint “el treball i l’esforç realitzat pel personal municipal del SerTIC, Servici de Tecnologies de la Informació i la Comunicació”; i ha reiterat l’aposta del Govern Municipal per l’administració i la transformació digital en tots els àmbits.