L’estudi de mobilitat mostra també que la majoria de desplaçaments fora de la ciutat, el 93%, no ix dels límits de la província
Així es reflectix en l’estudi de mobilitat dut a terme per a conéixer millor les característiques dels desplaçaments que es duen a terme dins de la ciutat així com entre València i la resta de la província i l’estat. Segons ha explicat el regidor d’Agenda Digital i Administració Electrònica, Pere Fuset, l’estudi realitzat per Telefónica Tech per a l’oficina de SmartCity “oferix informació i dades que faciliten la presa de decisions, no sols en l’àmbit de la mobilitat sinó també en altres àrees de la gestió municipal”.
L’estudi s’ha dut a terme durant el mes de febrer perquè no resultara distorsionat per períodes vacacionals. Quatre Carreres ha resultat ser el districte més transitat amb quasi 41.000 viatges diaris, la qual cosa suposa un 13,2% del total de trajectes que es duen a terme a la ciutat. Possiblement l’emplaçament de la Ciutat de les Arts i les Ciències té repercussió en estes xifres. No hi ha un dia concret de la setmana en què s’aprecie un increment. El que sí que resulta significatiu és el temps de permanència en la zona. Un 32% dels trajectes a Quatre Carreres es mantenen en el mateix districte, una xifra significativament superior a la mitjana de la ciutat. Camins al Grau, amb 22.995 viatges diaris (7,7% del total de trajectes), és el segon districte per desplaçaments.
En la zona centre, els districtes d’Eixample (22.107) i Ciutat Vella (20.787) són els que major nombre de desplaçaments tenen. Destaca en este cas una alta presència de no residents (42%) en relació a la mitjana de la ciutat (35%) el que demostra que són districtes amb important flux turístic.
Els districtes en la zona de platges no presenten comportaments paral·lels. Poblats Marítims presenta una mitjana de visites diàries alta, que pràcticament doblega la de Pobles del Sud, de residents a València. En canvi, Pobles del Sud és un dels districtes amb major presència de no residents (49%) i de visitants en caps de setmana.
Mobilitat fora del terme municipal
En analitzar els moviments en relació amb l’àrea metropolitana, Paterna és el municipi que major relació manté amb València, amb una diferència de quasi el doble amb el següent, que és Torrent, seguit per Mislata, Alboraia i Burjassot. De la regularitat i horaris dels desplaçaments es desprén que molts passatgers tenen a Paterna la seua residència i a València el lloc de treball. Paterna i Torrent, per tant, apareixen en l’estudi com a municipis articuladors del trànsit, ja que protagonitzen molts dels trajectes de casa al lloc de treball i viceversa, si bé apareixen altres nuclis urbans com Bétera, Montcada, Aldaia o Quart de Poblet.
Un 93% dels trajectes amb destinació València es produïxen des de dins de la mateixa província. Fora dels límits provincials, l’estudi mostra 361.000 desplaçaments amb origen-destine a la província de Castelló. Esta província és per tant la que ocupa el primer lloc en el rànquing de tota Espanya, amb un 35%. La província d’Alacant li seguix a molta distància, encara que manté el segon lloc del rànquing. Per la freqüència i dies en què es registren estos desplaçaments, en la mobilitat amb Castelló predominen els motius laborals, mentre que amb la d’Alacant predomina el destí vacacional.
D’altra banda, les comunitats autònomes limítrofes (Castella-la Manxa, Catalunya, Aragó i Múrcia) acaparen el 27% dels trajectes interprovincials. Albacete i Conca són províncies emissores de nous ciutadans per a València. Destaquen sobretot els trajectes en sentit únic Albacete-València. València, en canvi, és emissora d’estudiants i treballadors per a Madrid i Barcelona.
Encara que la província de Madrid no és limítrofa, protagonitza el 7,8% dels trajectes fora de la província i es convertix en la província des de la qual més viatges es realitzen amb tren: un de cada dos desplaçaments Madrid-València es fa amb tren. Els desplaçaments amb avió són residuals.
El regidor d’Agenda Digital, Pere Fuset ha assenyalat que “des de l’Oficina Ciutat Intel·ligent pensem que són dades molt interessants per a estudiar nombroses variables. Els posarem a la disposició dels serveis municipals afectats, bàsicament Mobilitat, però també turisme i altres relacionats amb seguretat ciutadana o la neteja perquè tinguen en compte estes dades en la seua planificació”. Fuset ha afegit que “estem en la cultura del data driven, del govern que gestiona dades i per tant els incorpora en la presa de decisions; la nostra voluntat és continuar impulsant estudis com este des de l’Oficina Ciutat Intel·ligent per a estudiar alguns paradigmes interessants de la nostra ciutat”.