Skip to main content

L’Ajuntament utilitza el big data per conèixer les preferències dels turistes

By 29 gener, 2020juliol 16th, 2020

L’informe «Turisme en Falles», encarregat per l’Ajuntament a Telefónica, permet conèixer la traçabilitat turística de la ciutat

Utilitzar el Big Data permet obtindre dades que ajuden en la presa de decisions per a la gestió municipal

El regidor d’Administració Electrònica i Agenda Digital, Pere Fuset, acompanyat pel de Turisme i Internacionalització, Emiliano García, ha presentat este matí els resultats de l’estudi «Turisme en Falles», encarregat per l’Ajuntament de València i realitzat a partir de les dades recopilades per Telefónica, el director de Servicis Digitals de les quals, Bruno Vilarasau, també ha intervingut en esta presentació, a través de la seua eina Big Data Luca Tourism.

Abans d’analitzar les dades concretes, i molt abundants, que revela l’estudi, el regidor Pere Fuset, ha ressaltat les diferents iniciatives municipals «per a fer una gestió intel·ligent de la nostra ciutat». Ha recordat que València és pionera en materia de Smart City, «i en els últims anys estem desenvolupant una política orientada a la gestió intel·ligent que ens permet obtindre dades i gestionar-los per a orientar-los a la presa de decisions estratègiques o operatives en cadascun dels àmbits municipals». S’ha referit a eines com el Geoportal o València al minut, per a assenyalar que «la plataforma VLCi ha posicionat València com un dels referents en la gestió integrada de ciutat tant a Espanya com a Europa».

A través d’este estudi l’Ajuntament disposa d’un perfil actualitzat del ‘turista faller’ i sap que la mitjana de visitants diaris en la setmana de Falles de 2019 va ser de 931.639 visitants; açò inclou tant els turistes com els excursionistes i les persones de l’entorn metropolità que passen un dia a la ciutat. D’ells, el 89% eren nacionals (quasi 9 de cada 10), i d’eixe percentatge els madrilenys van ser el 25.40% del total, seguits dels alacantins i castellonencs amb el 20.21% i 17.98%, respectivament. El turista espanyol va visitar principalment el barri antic i zona centre.

«Hui presentem una mostra de com la tecnologia ens permet estudiar les dades reals, quasi en temps real i sempre preservant la privacitat de la ciutadania», ha afirmat el regidor Pere Fuset en relació a un estudi que «utilitza la tecnologia de Telefónica i, a partir de dades anònimes dels usuaris de telefonia mòbil, permet realitzar un estudi demogràfic de València en els mesos de febrer i març de l’any 2019 i poder conèixer l’afluència de visitants durant les festes de Falles». Al febrer, sempre segons la mateixa font, el nombre de visitants de València (turistes, excursionistes i les persones de l’entorn metropolità que passen el dia a la ciutat) va ser de 4.946.609, mentre que al març es va aconseguir la xifra de 6.239.493.

«Este estudi es posa a la disposició de Visit València com una eina d’ajuda per a planificar la gestió turística de la ciutat, encara que també d’altres servicis per als quals puga ser d’utilitat una valuosa informació», ha assegurat Fuset sobre «Turisme en Falles», que ofereix dades de nombre de visitants segons el seu origen nacional o internacional, afluències diàries, afluències als esdeveniments més emblemàtics del calendari faller, pernoctacions o llocs més visitats pels visitants.

BIG DATA

una eina

per a la sostenibilitat

Per part seua, el regidor Emiliano García ha destacat l’interès de “Turisme en Falles” per a la gestió que realitza la fundació Visit València. «Des de la regidoria de Turisme i des de Visit València contemplem amb molt d’optimisme i interès els resultats d’este estudi que explicita i demostra l’interès per les Falles, una festa que recull la nostra singularitat i permet projectar la nostra identitat, tant del nostre visitants nacionals com internacionals». Ha afegit el responsable municipal de turisme que «les noves tecnologies són una eina fonamental per a la sostenibilitat, i com l’estratègia de Visit València està basada en la sostenibilitat, estes dades ens ajudaran a fer de València una ciutat molt més sostenible». En la seua opinió, «perquè un model de ciutat siga atractiu per als qui ens visiten primer ha de ser acceptat pels veïns i veïnes».

qui ve

d’on ve

quants dias passa a la ciutat

què visita

patrons de comportament

Bruno Vilarasau, director de Serveis Digitals de Telefónica, ha explicat la metodologia emprada per a l’elaboració de l’estudi, i ha ressaltat la satisfacció que «estes dades es puguen utilitzar per a prestar millors servicis a la ciutadania, i la tecnologia es convertisca en una eina per a millorar la vida de les persones. Permeten conèixer el perfil de qui ve, d’on ve, quants dies passa a la ciutat, què visita, així com els seus patrons de comportament». Ha expressat igualment la seua confiança «que els resultats d’este estudi puguen servir per a planificar les Falles de 2020 no sols en l’aspecte festiu, sinó també en uns altres com el de la seguretat o el transport».

L’estudi abasta el període comprés entre l’1 de febrer i el 31 de març, compara xifres de visites turístiques entre tots dos mesos de 2019 però també discrimina per franges horàries, té en compte les persones que es desplacen només per treball, reconeix als visitants de municipis pròxims com Alacant i Castelló, que ocupen en segon i tercer lloc, respectivament, quant a visitants nacionals, i fa un especial seguiment de les visites rebudes els caps de setmana, entre altres aspectes.

Per a Pere Fuset, “Turisme en Falles” és una eina molt útil per a millorar l’experiència del turista. “Utilitzar el Big Data ens permet obtindre dades que ens ajuden en la presa de decisions per a la gestió municipal, i en aquest cas ens permet conèixer la traçabilitat turística de la ciutat. Estes dades i estudis ens permetran millorar les propostes i l’experiència dels qui visiten València en Falles”.