València comptarà amb 1.060 places d’aparcament intel·ligents per a mobilitat reduïda, càrrega i descàrrega i taxis.

By 10 setembre, 2020

Este projecte smart city, ja en execució, permetrà conéixer al 2021 la disponibilitat de places d’aparcament lliures mitjançant una app i diverses aplicacions web.

 

El regidor d’Agenda Digital, Pere Fuset, i el regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi, han presentat el projecte smart city que permetrà convertir en intel·ligents més de 1.000 places d’aparcament de València gràcies a sensors que possibilitaran geolocalitzar estes places i conéixer la seua disponibilitat en temps real. En total, en este projecte pilot gestionat per l’Oficina Ciutat Intel·ligent dins de la Iniciativa Impuls VLCi es sensoritzaran 695 places d’aparcament reservades per a persones amb mobilitat reduïda —el que suposa el 27 % de les totals de la ciutat—, 329 places de càrrega i descàrrega —el 16 % del total— i 36 places de taxi.

Al llarg de l’estiu s’han instal·lat sensors en 65 places de les diverses categories repartides per tota la ciutat per poder iniciar totes les proves tècniques imprescindibles. La posada en marxa completa del sistema d’aparcament intel·ligent, amb 1.060 places inicials, està prevista per al primer trimestre del 2021.

Fuset ha explicat que “els sensors d’ocupació permetran detectar la presència de vehicles a les places d’aparcament, per la qual cosa podrem oferir en temps real la informació de si la plaça està lliure o ocupada”. D’esta manera, “qualsevol podrà saber mitjançant el web municipal, el web ‘València al minut’, el Geoportal o l’AppValència, si una plaça està lliure o no i l’Ajuntament també obtindrà informació addicional sobre fluxos de rotació que ens permetrà millorar la presa de decisions i el servici”.

Pel que fa a les places reservades per a persones amb mobilitat reduïda (PMR), en què han col·laborat els servicis de Mobilitat i Benestar Social per al seu desenvolupament, el regidor Giuseppe Grezzi ha explicat que es preveu “el desenvolupament d’un programari addicional que afavorirà el seu bon ús combatent el frau”. “Això significa que les persones usuàries de places PMR, en disposar de targetes d’estacionament atorgades per l’Ajuntament de València, podran —amb l’aplicació per a dispositius mòbils específica i mitjançant geolocalització— registrar la seua identificació una vegada aparquen. D’esta manera es podrà saber si un vehicle aparcat a una plaça reservada té o no autorització per usar esta reserva i poder donar peu al fet que els inspectors que s’encarreguen de revisar l’ocupació d’estes places puguen fer-ho també mitjançant esta app i no sols mitjançant les targetes d’estacionament que fins ara s’atorguen”.

UBICACIÓ DE LES PLACES

Per la seua part, la regidora de Benestar Social, Isabel Lozano ha donat “la benvolguda a esta mesura que suposarà un avanç per a la mobilitat a la ciutat de les persones amb algun tipus de discapacitat”. L’edil ha posat en valor que “la ciutat puga aprofitar la tecnologia per avançar en drets i fer de València una ciutat amb accessibilitat universal per a totes les persones”.

Grezzi ha explicat que “l’elecció de la ubicació de les places s’ha triat tenint en compte si les zones són concorregudes per estar prop de centres sanitaris, mercats, etc”. En el cas de les parades de taxi, “es monitoraran les dos primeres places de tota la zona d’aparcament, ja que això serà suficient per indicar si hi ha taxis disponibles en eixa parada”.

TECNOLOGIA DELS SENSORS I IMPULS VLCi

 

D’altra banda, el regidor Pere Fuset ha indicat que “l’aparcament intel·ligent és una immillorable mostra de com la filosofia smart city de València té com a prioritat millorar la qualitat i benestar de vida de la gent aprofitant les noves tecnologies en un projecte pioner a Espanya que ens permetrà també baixar emissions de CO2 en reduir el temps de cerca de plaça per part dels usuaris”. Així mateix ha destacat que amb esta iniciativa “s’incidirà en la millora d’àmbits estratègics com ara el servici de transport públic i el proveïment del comerç de barri”.

En tractar-se d’un programa pilot emmmarcat en la iniciativa Impuls VLCi, seleccionat per Red.es i finançat amb fons europeus, el contracte s’encarrega del cost de la instal·lació i d’una garantia concreta, però l’Ajuntament de València està obligat a mantindre-la i ampliar-la posteriorment, la qual cosa, en el cas de la sensorització ja està previst pel servici de Mobilitat.

“Facilitar la mobilitat obligada de la logística, millorar la vida de les persones amb més dificultats d’accessibilitat o impulsar l’ús del transport públic són alguns dels nostres objectius i per això és tan important mamprendre un projecte com este que els aglutina tots”, ha apuntat el regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi.

Els sensors que ja han començat a instal·lar les empreses adjudicatàries IDOM i Wellness Telecom a les 1.060 places totals que seran monitorades no necessiten cap canalització ni cablejat, únicament un forat a l’asfalt on se situarà el sensor que integra la bateria —amb una durabilitat de cinc anys— i la targeta de comunicació, i que detecten el vehicle pel seu camp magnètic. A més, la tecnologia de comunicació que s’utilitza és la denominada tecnologia Narrow Band-IOT (NB-IoT), la primera tecnologia centrada a connectar a Internet objectes quotidians que requerixen xicotetes quantitats de dades en períodes de temps llargs, i amb un cost d’uns tres euros per targeta a l’any.

Este projecte pilot d’aparcaments intel·ligents forma part de la iniciativa smart city Impuls VLCi, que contempla fins a 17 iniciatives de digitalització, algunes d’elles ja en funcionament, com ara la protecció del patrimoni de l’Almoina, la sensorització de contenidors de residus a diverses zones de la ciutat, el fons social eficaç per combatre la pobresa hídrica o l’estratègia de turisme intel·ligent. Fuset ha recordat que gràcies a esta iniciativa l’Ajuntament de València ha sigut adjudicatari d’una ajuda del Pla Nacional de Ciutats Intel·ligents de l’entitat pública Red.es per un import de 4.199.113,42 euros, completada amb recursos propis fins a una inversió de 5,9 milions d’euros, i ha afirmat que “després de la seua conclusió en els pròxims mesos València es consolidarà com a referent smart city, sent una de les ciutats més intel·ligents d’Europa”.